Zo kweek je een sterk merk

Heb jij de juiste stappen gezet om een sterk merk te kweken? Wil jij weten welke merkpotentie er verborgen zit in je organisatie-activiteiten?

Zo kweek je een sterk merk

Heb jij de juiste stappen gezet om een sterk merk te kweken? Wil jij weten welke merkpotentie er verborgen zit in je organisatie-activiteiten?

Interessante groeiblogs? Schrijf je dan in voor volgende b(v)logs.

Voornaam
Achternaam
E-mailadres

Zo kweek je een sterk merk

Onderzoek toont aan dat merkgerichte bedrijven gemiddeld TWEEMAAL zo winstgevend zijn als niet-merkgerichte bedrijven. Maar hoe kweek je nu een sterk merk? Dat lukt alleen wanneer het merk niet slechts een verkoop- of communicatiemiddel is maar het vertrekpunt voor alle bedrijfsactiviteiten. De door Merketingvisie en mij ontwikkelde Merk010 meetlat kijkt naar vier onderdelen en hun samenhang.

1. Merkonderscheid

Is jouw aanbod echt onderscheidend en relevant vanuit het perspectief van je klant? In de praktijk zie ik dat ‘het leveren van kwaliteit’  onvoldoende unieke toegevoegde waarde oplevert vanuit klant perspectief. Je zult echt iets opvallends of extra’s moeten bieden om op te vallen! 

2. Merkuitstraling

Zowel visueel als verbaal kun je ervoor zorgen dat je merk wordt opgemerkt en dat je doelgroep zich erin herkent. Merkuitstraling gaat dus echt veel verder dan een logo. En een hip logo is niet per definitie een goed logo. Jouw klanten bepalen uiteindelijk of je consistente uitstraling klopt met wat jij wil zeggen.

3. Merksturing

Gebruik je merk als kompas voor alle bedrijfsactiviteiten. En dan bedoel ik ook echt alle! Naast marketing- en communicatieactiviteiten stuurt je merk als het goed is ook de manier van dienstverlening en de ontwikkeling van innovatie aan.

4. Merkorganisatie

Jouw medewerkers geven invulling aan jouw bedrijfsactiviteiten. Ook de opleidingen, communicatie en leiderschap binnen jouw organisatie horen dus aan te sluiten bij je bedrijfs- en merkstrategie. Stimuleer dat door met elkaar invulling te geven aan merkwaarden door bijvoorbeeld samen activiteiten te ontwikkelen. Als het goed is zijn je medewerkers je beste merkambassadeurs.

Merkwaardig

Rendement verbeteren door middel van je merk lukt alleen door op alle vier de onderwerpen te sturen in een goede samenhang. En met blijvende aandacht. Een veel gegeven Rotterdams voorbeeld van een bedrijf die dit heel goed doet is Coolblue met ‘alles voor een glimlach’.

Focus

Alle medewerkersgedrag, processen, systemen en communicatie hebben slechts één focus. Niet alleen op internet (site biedt veel gemak) maar ook in de winkel (waar ik er ooit op gewezen werd dat ik volgens hen een te dure laptop voor mijn gebruik wilde kopen) en nu zelfs in de bezorging. Een wasmachine die ik niet bij hen kocht, werd verkeerd aangesloten en veroorzaakte een grote lekkage. Blijkbaar ben ik niet de enige met bezorgingsklachten dus heeft Coolblue nu een bezorgdienst ingeregeld. Echt alles voor die glimlach op jouw en mijn gezicht.

Merk010 meetlat

Durf jij het aan om je bedrijf tegen de Merk010 meetlat aan te houden? Daarmee krijg je direct inzicht in je merkpotentie. Ook zie je snel welke stappen je moet zetten voor versterking van je merk.