Groei volgens Edwin Veekens

De Merkenkwekerij sprak Rotterdamse ondernemers over het onderwerp ‘groei’. Zo ook met Edwin Veekens, directeur van Veenman+ en mede-oprichter Gers!.

Groei volgens Edwin Veekens

De Merkenkwekerij sprak Rotterdamse ondernemers over het onderwerp ‘groei’. Zo ook met Edwin Veekens, directeur van Veenman+ en mede-oprichter Gers!.

Interessante groeiblogs? Schrijf je dan in voor volgende b(v)logs.

Voornaam
Achternaam
E-mailadres

Groei volgens Edwin Veekens, directeur Veenman+ en mede-oprichter Gers!

 

De Merkenkwekerij sprak Rotterdamse ondernemers over het onderwerp ‘groei’. Waarom koos ik voor Edwin Veekens?

Mijn werkende leven begon in de grafische branche. Het is dus interessant om met Edwin te spreken over groei in deze branche.

Ook was ik al langer nieuwsgierig naar Edwin als één van de mannen achter Gers! Het populaire en prachtige Rotterdamse magazine vertelt de verhalen van de stad en ademt de liefde voor Rotterdam.

Last but not least was Veenman+  de winnaar van de mede door mij georganiseerde Merk010 verkiezing in 2015.

Edwin Veekens gooide een aantal jaren geleden het roer om bij Veenman+. Van ´grafische producties´, veranderde zijn core business in ´Waarmakers van communicatie. Zijn stelling is ‘Groei werkt als een raket’.

,,Groei werkt als een raket: ik stoot steeds weer een stuk af om nog verder vooruit te komen. Dat betekent keuzes maken en daar volledig op inzetten. Met als gevolg dat ik onderweg mensen en diensten heb moeten achterlaten. Hoe dichter ik bij het doel kom, hoe beter het gaat.

Ik ben de kapitein, ik bepaal de koers. Onze cijfers zijn mijn kompas. We moeten ons meer focussen op producten die winst opleveren. Dat betekent onder andere dat we minder kunstboeken drukken. Jammer, want dat deden we graag, maar we moeten door.

Omring je met mensen die je energie geven’

De grafische branche is definitief ingestort na de crisis. De groei was weg en komt nooit meer terug. Ik had de keuze: daarin meegaan of mijn eigen pad kiezen? Ik koos voor het laatste. Als één van de eerste in de branche ging ik het anders doen, zonder het resultaat te kennen. Zie het als een kanskaartje in het Monopoliespel. Je hoopt dat je de goede kans hebt gekozen.

Ik voel me nu gedreven en gespannen tegelijk. Alsof ik naar het casino ga met maar twee fiches, je kunt dus geen foute keuze maken. We hebben door de crisis geen reserves meer, geen vet op de botten. Groei is dus noodzakelijk.

Maar het is niet alleen de markt die je belemmert in je groei. Ook je eigen kunde en onkunde. Denk in mijn geval aan meer aandacht voor zicht op cijfers, focus en rust.

‘Open communiceren, dat is het toverwoord van de nieuwe economie’

Ik werk eraan door af en toe een coach te bezoeken, maar ik drink ook regelmatig een biertje met gelijkgestemden. Mensen met een drive en discipline die er altijd voor elkaar zijn, de mariniersmentaliteit. Ik geloof dan ook in verbinden en samenwerken. Open communiceren, dat is het toverwoord van de nieuwe economie. Zeg hardop wat er speelt, dan pas kun je elkaar helpen.

Omring je in ieder geval altijd met mensen die je energie géven. Dat was ook de ontstaansreden van Gers!. Met het magazine halen we inspiratie uit de stad en het MKB en geven we het ook terug.

Het houdt je energielevel hoog en zorgt ervoor dat de raket kan blijven vliegen.”

 

Wil je ook dat de raket bij jou blijft vliegen? Neem contact op met de Merkenkwekerij voor een vrijblijvend gesprek over versnelde groei.