Buiten winnen is binnen beginnen

‘Buiten winnen is binnen beginnen’. Hebben jullie een idee wat ik hiermee bedoel? Lees verder over het belang van missie en visie in activiteiten uitwerken.

Buiten winnen is binnen beginnen

‘Buiten winnen is binnen beginnen’. Hebben jullie een idee wat ik hiermee bedoel? Lees verder over het belang van missie en visie in activiteiten uitwerken.

Interessante groeiblogs? Schrijf je dan in voor volgende b(v)logs.

Voornaam
Achternaam
E-mailadres

'Buiten winnen is binnen beginnen'.

Dit hoor ik mijzelf bij klanten vaak zeggen. Ik ben ervan overtuigd dat winstgevende groei begint binnen de organisatie. Het is ook één van de redenen waarom ik de metafoor ‘Merkenkwekerij’ gebruik voor merk- en organisatieversterking. Een kweker laat zijn jonge zaailingen eerst aansterken in de beschermende omstandigheden van zijn kassen.

Ook als ondernemer en/of manager is het beter om eerst de basis van je onderneming te laten ontkiemen zodat je bedrijf in alle weersomstandigheden groeit. Daarom heb ik een gewetensvraag aan je: Staat alles wat jij doet in je organisatie in het teken van jouw missie en visie?

En hoe ziet dat eruit?


- Passen al je producten en/of diensten binnen jouw missie/visie?
- Sluit het eerste contact met de klant aan bij jouw missie/visie?
- Straalt jullie huisstijl de missie/visie uit?
 
Wees kritisch

Wees kritisch bij het beantwoorden van bovenstaande vragen. Zolang jij en je collega's de missie en visie van het bedrijf niet door en door voelen en uitstralen, komt de boodschap niet aan bij de klant. En dat is toch wat ik in de praktijk het meeste zie. Veel organisaties hebben tegenwoordig wel een missie/visie maar vinden het lastig om deze concreet en in activiteiten uit te werken. En juist met dat ‘hoger doel’ kan jouw organisatie zich meer onderscheiden. Naar medewerkers en klanten toe.

Stoffig

Een mooi voorbeeld vind ik mijn werkplek in het Groothandelsgebouw te Rotterdam. Dit prachtige naoorlogse gebouw was, letterlijk en figuurlijk, wat stoffig geworden. Alweer een paar jaar geleden is de buitenkant schitterend opgeknapt. Ook van binnen ziet het er heel anders uit met veel nieuwe huurders. Zij hechten minder belang aan veel vierkante meters en vinden andere ondernemers ontmoeten belangrijker.

Ik heb mij aangesloten bij een innovatiecentrum, het CIC. Hun missie is ‘fixing the world through innovation’. Zij verhuren werkplekken en ondersteunen dat door in 2018 maar liefst 362 innovatie events te organiseren. De voertaal is Engels dus internationaal innoveren is ook geen probleem. Mooie voorbeelden van concrete activiteiten die de CIC missie ondersteunen.

Concreet aanbod

Kom gerust een dag op het CIC meewerken om hun èn mijn missie op merk- en organisatieversterking concreet te ervaren.