Welke zakelijke oogst wil jij volgend jaar?

Heb jij al een zakelijke oogstplan voor volgend jaar? Of ben je daar nog niet aan toegekomen? Lees dan deze drie goede redenen om dat alsnog te doen.

Welke zakelijke oogst wil jij volgend jaar?

Heb jij al een zakelijke oogstplan voor volgend jaar? Of ben je daar nog niet aan toegekomen? Lees dan deze drie goede redenen om dat alsnog te doen.

Interessante groeiblogs? Schrijf je dan in voor volgende b(v)logs.

Voornaam
Achternaam
E-mailadres

Heb jij al een oogstplan voor volgend jaar?

 

Een nieuw zakelijk jaar ligt voor ons. In principe is september binnen zakelijk Nederland de maand  om plannen en budgetten te maken voor het volgende jaar. Is dat bij jou gelukt en ligt jouw oogstplan 2020 al bijna klaar? Ik kom zelf regelmatig bij bedrijven zonder een strategisch plan.

Dat blijkt ook uit onderzoek. Alleen de MKB kopgroep (6% van de Nederlandse bedrijven) heeft bijna allemaal een uitgeschreven strategisch plan (94%). De MKB middenmoot groep (54%) heeft maar voor een 1/3 een plan (ING/How to be Futureproof 2015). Hoe staat het met jouw groeiplan?

Net als alle succesvolle bedrijven in de wereld, heeft ook jouw bedrijf baat bij een strategisch merkplan. De 3 redenen waarom ook jouw bedrijf een strategisch plan moet hebben:

 

1. Je benut jouw volle ondernemerspotentieel en speelt tijdig en goed doordacht in op de markt.
Gebruik je ondernemersinzicht eens wat minder voor het oplossen van brandjes, maar bekijk eens vooraf wat veranderingen in de markt voor jouw bedrijf kunnen betekenen. Wellicht bieden die technologische ontwikkelingen of aanpassingen in regelgeving kansen voor jouw bedrijf en je product of dienst.
Door vooraf een plan te ontwikkelen, heb je meer tijd om doordacht op trends en ontwikkelingen te reageren. Een belangrijke essentie van het ondernemen is immers voorblijven op je concurrentie.

2. Je hebt meer controle over je financiën. Sterker nog: een strategisch merkplan kan besparingsmogelijkheden opleveren.
Dankzij je strategisch merkplan zijn je omzet- en winstdoelstellingen, je investeringen en je budgetten helder. Aan de hand van je plan beoordeel je of investeringen bijdragen aan opbrengst verhogende activiteiten. Natuurlijk is een plan geen garantie om tegenvallers te voorkomen, maar dankzij je plan kun je tegenvallers wel sneller herkennen en schade beperken. Werken vanuit overzicht scheelt geld en tijd. 


3. Je strategisch merkplan helpt je te focussen. Je neemt makkelijker beslissingen en realiseert daarmee meer impact.

 Je weet waarom je iets doet en op wie je je richt. Door die focus is het eenvoudiger je strategisch merkplan te vertalen naar een realistisch marketingcommunicatie plan met meer geplande en doordachte activiteiten. Zo boek je meer succes en winst buiten je organisatie, maar een scherp plan zorgt ook voor richting, enthousiasme en energie binnen je bedrijf.

Werken in en aan je bedrijf

Het maken van een plan kost tijd en moeite maar voorspelt je oogst van volgend jaar. Dus werk eens wat vaker aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf. Het goede nieuws is dat zo’n plan helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn. Een bierviltje is net wat te klein maar als het moet, kan het op twee A4’tjes. En binnen twee dagen.

Heb je inspiratie nodig? Maak alvast een start met een vrijblijvend groeigesprek met de Merkenkwekerij. Daarna kun je je bestaande plan verbeteren of er alsnog aan beginnen.